Alla inlägg den 28 juni 2012

Av Marie Lindén - 28 juni 2012 12:15

Just nu följer jag med några bekanta som försöker sälja sin nyrenoverade lägenhet. När de själv köpte lägenheten hade den tråkig inredning från slutet av 80-talet/början av 90-talet och konstig planlösning i källaren och de köpte den med planer på att renovera om. Nu har de renoverat om den jätte fint, men har av olika orsaker kommit på att de måste flytta. Så de har flyttat till en ny lägenhet av samma typ som den förra, börjat renovera igen och säljer nu den gamla. Den har dock inte sålts så snabbt som de eller mäklaren trodde. Och jag börjar fundera: är skillnaden jämfört med när de själv köpte den att de säljer en lägenhet, men de köpte en dröm.



Om du köper en lägenhet eller ett hus som inte är i topp skick kanske man är mer inställd på att det skall göras om. På ett sätt kanske det är mer tillåtet att göra om. Man kommer in där, man drömmer om vilka tapeter man ska sätta upp där istället, vad man ska måla om, kanske vad man ska bygga om. Man har en vision om hur man ska kunna göra huset till sin egen lilla idyll. Man kan drömma och fantisera. Fantisera om hur man som Martin Timell eller Ty Pennington kommer insvepande med hammare och borrmaskin och svisch så är allt förvandlat till en inredningskatalog i ens egen smak. Speciellt nu, när inredning är så trendigt, tror jag det är många som går omkring och drömmer om ett hus eller en lägenhet att leka Ernst i. Att sälja ett slitet hus är alltså att sälja en dröm.


Om man däremot säljer ett hus i topp skick säljer man ett hus att flytta in i. Å ena sidan slipper den som flyttar in bekymra sig, slipper laga och har tid till annat än renovering. Så man kanske kan säga att man med huset säljer fritid. Å andra sidan får den som flyttar in lite ta vad den får i inredningsväg. Visst kan också den som flyttar in i ett nyrenoverat hus renovera om. Men jag tror det är många som inte har samvete. Varför riva ut ett nyinsatt kök eller badrum? Känns det bra att måla över de nyuppsatta tapeterna? Jag tror den som tittar på ett nyrenoverat hus snarast tänker: kan jag tänka mig bo här, så som det är? Medan en som köper att slitet hus tänker: kan jag tänka mig att bo här när jag renoverat? Och sen börjar drömma om hur man skulle kunna göra om.  


Jag säger inte att det nödvändigtvis skulle vara lättare att sälja ett slitet hus än ett nyrenoverat. Men jag tror man säljer olika saker. Om man säljer ett nyrenoverat hus säljer man ett hus och tid att tänka på annat. Om man säljer ett slitet hus säljer man drömmen om vad det kan bli.   

Ovido - Quiz & Flashcards