Direktlänk till inlägg 19 mars 2014

Får make-over-program kvinnor att känna sig bättre?

Av Marie Lindén - 19 mars 2014 09:55

Jag gillar att se på makeover-program på tv. Jag gillar att se förändringen. Jag gillar att se Trinny & Susannah och programledarna i "What not to wear" ge tips om har man klär sig för den figur man har. Men jag har lite problem med de dubbla budskapen de här serierna ger. Det får mig att få lite dåligt samvete för att jag gillar att se på dem. 


För samtidigt som programledarna muntligt upprepar budskapet att ingen är perfekt och det gäller att tycka om den kropp man fått och sen klä sig i det som smickrar det man har. Samtidigt som det är tydligt att tanken med shown är att få kvinnor att känna sig bättre, snyggare genom att visa att "det är inte dig det är fel på, du hade bara osmickrande kläder". Samtidigt som programledarna i "What not to wear" försvarar sig mot en sociolog de ska göra om och som är kritisk mot programmet (för att det fokuserar på yta och inte inre egenskaper som är det människor bör dömas efter) genom att påpeka att: Tyvärr är världen sån att folk dömer dig på basen av första intryck, och då är det ytan de ser, inte den person du är på insidan. Det borde inte vara så, men vi försöker bara hjälpa dig i den värld vi har. Det är inte vi som har bestämt att det ska vara så, vi gillar det inte heller. Samtidigt så bidrar de här programmen att sprida budskapet: det är inte okej att vara ful. Det är inte okej att inte se så bra ut som du skulle kunna. Det är inte okej att klä dig fult eller osmickrande. Det är inte okej att inte sminka dig. Det är inte okej att inte ha håret fixat. Det förstärker budskapet som skickas åt kvinnor hela tiden: du måste vara snygg, det är viktigt att vara snygg.


I all välmening, i sina försök att få kvinnor att känna sig bättre i den utseendefixerade värld vi lever i, i sina försök att få kvinnor att klara sig bättre i sina karriärer genom att inte bara ha kunskapen utan också "look the part", slutar det alltså med att de är med och bygger på utseende fixeringen. Att understryka vikten av utseende. Och det aktualiserar en återkommande dilemma inom många områden: gör jag det som är bäst för mig nu med de regler som finns eller försöker jag ändra reglerna med risk att jag får problem? Det påminner mig också om uttrycket: hur man än svänger sig har man rumpan bak. Tyvärr har jag ingen lösning på problemet. Men jag tar gärna emot. Och hoppas att om jag får en dotter kommer hon inte att behöva oroa sig för vad folk tycker om henne ifall hon inte är intresserad av att satsa på sitt utseende. Att hon inte behöver känna sig tvungen att satsa tid och pengar på sitt utseende för att passa in och känna sig accepterad. Att hon ifall hon inte är intresserad av mode och smink istället kan satsa all sin energi på astronomi, balett, geologi, fotboll, måla, läsa, se på börsrapporter, eller vad hon nu råkar bli intresserad av. Utan att fundera på hur hennes mage ser ut i den tröjan hon råkar ha på sig. För om man är en duktig geolog, varför skulle det spela någon roll egentligen?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Skapa flashcards