Direktlänk till inlägg 29 augusti 2015

Sex är ingen mänsklig rättighet

Av Marie Lindén - 29 augusti 2015 11:12

Jag tycker inte det är en mänsklig rättighet att få ha sex. Jag tycker däremot att det är en mänsklig rättighet att inte behöva ha sex med någon man inte vill. Någon man inte tänder på och någon man inte känner att hen vill jag ha sex med. Därför blir jag upprörd när jag läser artiklar som den som publicerades på YLE för några månader sedan som handlar om hur prostituerade ska lära sig ta hand om funktionshindrade kunder. (Första länken nedan.) Den diskuterar bara handikappades behov av sex, men funderar inte alls på de prostituerade. 


Samma resonemang som förs i artikeln stötte jag på för första gången för flera år sedan när jag såg på en dokumentär om Amsterdam på tv. I dokumentären diskuterade de också cannabis och prostitution. I den intervjuade de en handikappad man som gick till en prostituerad och menade att det var hans enda möjlighet att ha sex. Därför ansåg han dessutom att staten borde subventionera hans besök, för att han som handikappade också hade rätt till sex. Jag tyckte då, liksom nu, att det fanns en stor brist i resonemanget som ingen diskuterade: om du säger att orsaken till att du måste gå till en prostituerad är att ingen frivilligt vill ha sex med dig, betyder inte det att den kvinnan du går till egentligen inte vill ha sex med dig? Och i så fall: är det inte hennes rätt att inte ha sex med dig? Är din rätt till sex viktigare än hennes rätt att inte ha sex med någon hon egentligen inte vill?


Vissa kan kanske hävda här att den prostituerade inte skulle vara just prostituerad om hon inte vill. Hävda att det är hennes val. Men med tanke på t.ex omfattande människohandeln inom sexindustrin och fakta som visar på att flera jobbar som prostituerade då det är sämre tider (andra länken nedan) tror jag man kan dra slutsatsen att de flesta inte gör det för att de vill, utan för att de känner att de inte har något val. Det är också den verkligheten som speglas i det inlägg som stockholmspolisen Simon Häggström skrev på facebook som reaktion på ett sms som hans kollega fått av en sexköpare (tredje länken nedan) och den danska undersökning som Hufvudstadsbladet rapporterar om (se sista länken), där 94% av prostituerade uppger att de vill sluta, visar på. Det är också en olycklig tillvaro som målas upp i det öppna brev från en på ytan vanlig svensk kvinna som under en period kände sig tvingad att sälja sex, som inte gick på gatan utan stämde träff på hotell via internet (läste det för några år sedan och tyvärr hittar jag inte länken nu). Så de här kan inte heller sägas gälla bara de som bokstavligt går på gatan.


Så till de som inte hittar någon att ha sex med: jag förstår om ni är frustrerade. Till er som aldrig har haft sex: jag förstår om det känns som om ni missat något som det pratas mycket om, som pratas om som "det bästa". Jag förstår att man kan känna sig utanför när de flesta verkar ha erfarenhet av något man själv inte har erfarenhet av. Som vi dessutom bombarderas av hela tiden. Men tyvärr har ni ingen rätt till det. Ingen av oss har. Men vi har alla rätt till att inte ha det. 


http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/26/tyska-prostituerade-lar-sig-umgange-med-funktionshindrade


http://hbl.fi/nyheter/2012-06-03/prostituerade-fran-tiotals-lander-i-finland


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1445312405785170&set=a.1407180219598389.1073741828.100009192743255&type=1&theater


http://hbl.fi/nyheter/2011-06-08/94-procent-av-prostituerade-pa-gatan-vill-sluta

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards