Direktlänk till inlägg 11 april 2017

Det behövs tråkiga nyheter

Av Marie Lindén - 11 april 2017 23:05

Jag såg för kanske en vecka sedan slutet på en väldigt intressant dokumentär och idag såg jag resten av den. Dokumentären heter "All Goverments Lie" (på svenska "Sanningen står på spel") och är regiserad av Fred Peabody (enligt IMDB: http://www.imdb.com/title/tt5937962/, 11.4.17) Om man är i Finland så kan man se den via YLE Arenan med svensk (eller finsk) text i ca två månader ännu. Jag tycker att dokumetären är mycket bra och den fick åtminstone mig att vakna till och tänka lite, men jag tycker att titeln (speciellt den engelska) är lite missvisande. Visst handlar den om att statsmakten ljuger, men jag skulle vilja säga att den framför allt är en kritik mot de stora mediekoncernerna och hur de brister i att bevaka makthavare och nyheter. Hur de har blivit en del av makten. Det är också en kritik mot hur de stora medierna "dummats ner", då de framför allt satsat på att få en så stor publik som möjligt.


Jag kan inte annat än hålla med. Jag har själv reagerat på att SVT:s nyhetssidor (som har varit min favoritsida för nyheter) har gått från att vara sakliga och kanske lite torra till att vara mer och mer lättsamma, eller hur man ska säga. Då pratar jag inte bara utseende, utan framför allt innehåll. Då jag började följa med dem när jag flyttade till Åbo hösten 2005, så var det nästan uteslutande seriösa nyheter i text och om man gick till svtplay korta inslag. Jag minns t.ex ett inslag som jämförde uppbyggnaden av Finland och Sveriges försvar och kostnader associerade till dem. Stilen var i allmänhet: fakta, konkret, sakligt, objektvit. Eventuellt lite tråkigt. Men väldigt bra. Nyheterna var, som sagt, i princip uteslutande "seriösa" nyheter. När jag ville ha fakta och veta vad som hänt så gick jag dit. När jag ville ha underhållning och lättsamma nyheter så gick jag till Aftonbladet eller Expressen. Numera går jag nästan aldrig till Aftonbladet och Expressen. Jag hittar lättsamma nyheter på SVT. Sidan är full med nyheter som: "Victoria firar sin 40-årsdag - i två dagar" och "De låter kändisar gå på grönbete - Här bryter Anna Sahlin ihop". (Båda rubrikerna är hämtade från www.svt.se/nyheter/ den 11.4.17) Men jag saknar någon sida dit jag kan gå för det seriösa och osexiga. Fler seriösa nyheter än bara dagens största rubrik. Någon stans där de granskar kommundirektörer i Sveg eller funderar på situationen i Sydsudan. Det är viktigt. Jag tycker det är det public service ska göra.


Jag förstår på något sätt (även om jag tycker att det är fel) att de privata medierna som lever på intäckter från försäljning och reklam behöver ha läsare och därför framför allt vill publicera sådant som "säljer". Jag förstår att björnungarna på Kolmården säljer mer än sexövergrepp i Centralafrikanska republiken eller förändringar i pensionslagstiftningen. Jag läser också hellre roliga och lättsamma nyheter när jag kommer hem från jobbet och är trött. Men då blir det ju bara ännu viktigare att public service, som inte på samma sätt är beroende av publiksiffror, står för de smala, men viktiga, nyheterna. De osexiga nyheterna. De obekväma nyheterna. De granskande nyheterna. De komplicerade nyheterna. För det är också ett problem: att komplicerade saker inte ska få synas. Antingen för att den som publicerar inte själv förstår det eller för hen anser att läsarna inte kommer att förstå det. Men någon måste ju förmedla det till dem som kan förstå det och folk måste också ges en chans att förstå det. Då har de ju åtminstone chansen att ta reda på det som de behöver veta för att förstå nyheten. Och om man aldrig får veta något utöver det man just nu förstår: hur ska man lära sig något nytt?


Summa sumarum så behövs det alltså bra, tråkig, komplicerad, journalistik. Dels för att någon behöver granska makthavarna och dels för att den måste finnas tillgänglig i allmänbildande syfte för de som är intresserad av veta fakta. Då de privata medierna lätt kommer att styras av marknadskrafterna och folk (inklusive mig) gillar gulliga igelkottar, så tycker jag att det är viktigt att public service tar det här ansvaret och inte försöker konkurera med de privata medierna om läsare/tittare.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Skapa flashcards