Direktlänk till inlägg 28 juni 2012

Att sälja ett hus eller att sälja en dröm

Av Marie Lindén - 28 juni 2012 12:15

Just nu följer jag med några bekanta som försöker sälja sin nyrenoverade lägenhet. När de själv köpte lägenheten hade den tråkig inredning från slutet av 80-talet/början av 90-talet och konstig planlösning i källaren och de köpte den med planer på att renovera om. Nu har de renoverat om den jätte fint, men har av olika orsaker kommit på att de måste flytta. Så de har flyttat till en ny lägenhet av samma typ som den förra, börjat renovera igen och säljer nu den gamla. Den har dock inte sålts så snabbt som de eller mäklaren trodde. Och jag börjar fundera: är skillnaden jämfört med när de själv köpte den att de säljer en lägenhet, men de köpte en dröm.



Om du köper en lägenhet eller ett hus som inte är i topp skick kanske man är mer inställd på att det skall göras om. På ett sätt kanske det är mer tillåtet att göra om. Man kommer in där, man drömmer om vilka tapeter man ska sätta upp där istället, vad man ska måla om, kanske vad man ska bygga om. Man har en vision om hur man ska kunna göra huset till sin egen lilla idyll. Man kan drömma och fantisera. Fantisera om hur man som Martin Timell eller Ty Pennington kommer insvepande med hammare och borrmaskin och svisch så är allt förvandlat till en inredningskatalog i ens egen smak. Speciellt nu, när inredning är så trendigt, tror jag det är många som går omkring och drömmer om ett hus eller en lägenhet att leka Ernst i. Att sälja ett slitet hus är alltså att sälja en dröm.


Om man däremot säljer ett hus i topp skick säljer man ett hus att flytta in i. Å ena sidan slipper den som flyttar in bekymra sig, slipper laga och har tid till annat än renovering. Så man kanske kan säga att man med huset säljer fritid. Å andra sidan får den som flyttar in lite ta vad den får i inredningsväg. Visst kan också den som flyttar in i ett nyrenoverat hus renovera om. Men jag tror det är många som inte har samvete. Varför riva ut ett nyinsatt kök eller badrum? Känns det bra att måla över de nyuppsatta tapeterna? Jag tror den som tittar på ett nyrenoverat hus snarast tänker: kan jag tänka mig bo här, så som det är? Medan en som köper att slitet hus tänker: kan jag tänka mig att bo här när jag renoverat? Och sen börjar drömma om hur man skulle kunna göra om.  


Jag säger inte att det nödvändigtvis skulle vara lättare att sälja ett slitet hus än ett nyrenoverat. Men jag tror man säljer olika saker. Om man säljer ett nyrenoverat hus säljer man ett hus och tid att tänka på annat. Om man säljer ett slitet hus säljer man drömmen om vad det kan bli.   

 
 
Ingen bild

Björn

28 juni 2012 12:48

Jag tror det beror mycket på hur stor vilja man har att vilja skapa eller personifiera. Personligen skulle jag mycket hellre köpa en lägenhet som vore färdigt inredd och vacker än att själv vara tvungen att reda upp, snygga till och välja ut samtliga möbler och dekoration. Jag skulle känna mig nöjdare om någon med "bättre smak" än jag inredde min lägenhet :)

 
Ingen bild

Marie

28 juni 2012 13:41

Jag förstår. För du vill hellre köpa nåt att bo i och tid att göra annat än inreda på? :) Kanske du inte är så intresserad av inredning? Så om du skulle leta efter en lägenhet skulle du kolla efter nåt som du kunde flytta in i direkt utan att göra något. Fattar jag rätt? Så om det var nyrenoverat men sånt du inte gillade, typ konstiga färger i badrummet och galna tapeter, så kanske du skulle välja en annan lägenhet som var mer i din stil? Eller?

Min point är att man säljer två olika saker om man säljer nåt som inbjuder till uppfixning eller nåt som är "klart". Följdaktligen kommer man också intressera olika typer av kunder. Om du säljer nåt som inbjuder till hemmafix kommer de som drömmer om att leka Ernst antagligen bli mer lockade av huset för att det ger dem möjlighet och tillåtelse att leka Ernst och dagdrömma om tapeter. Medan om man säljer ett färdigt hus lockar det mer dem som bara vill flytta in och bo. Eller som du säger "hellre köpa en lägenhet som vore färdigt inredd och vacker". Dvs de som vill köpa en lägenhet och tid, men som inte är så intresserade av fixar drömmen attraheras av en färdig lägenhet. Men som du skriver: de vill ha en lägenhet som de tycker är vacker. Alltså letar de efter en lägenhet de tycker är vacker i de skick den är. De vill inte behöva göra om något.

Du behöver absolut inte hålla med mig. Men lyckades jag bättre förklara vad det är jag menar?

 
Ingen bild

Björn

28 juni 2012 14:37

Förstår helt vad du menar. Försökte ytterligare belysa att det finns olika typer av människor, som är ute efter olika saker precis som du säger. Om jag köpte en lägenhet så ska det vara något fruktansvärt störande för att jag skulle orka göra något åt saken. Man måste ju balansera utseende med läge och pris förstås, så man kan inte säga att man skulle välja en annan lägenhet bara för inredningens skull. Men "fixardrömmen" eller "inredningsmöjligheter" är nog närmast skällsord för min del :D

 
Ingen bild

Marie

28 juni 2012 15:51

Nä, det är klart, det är ju en kombination av saker som spelar roll. Priset förstås. Om lägenheten är billig eller läget bra kan man stå ut med mycket, men om den är dyr kanske det är svårare att stå ut med typ ett knall oranget kök. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards