Alla inlägg under november 2013

Av Marie Lindén - 7 november 2013 09:17

Det var, om jag minns rätt, Ewerts förslag att jag skulle börja blogga om sådant som jag skrev upp i min anteckningsbok. Och visst har jag skrivit om det på bloggen, men minst lika mycket har jag skrivit om sådant som snurrat i mitt huvud men som inte alltid nått anteckningsboken. Men sen finns det också sådant som nått anteckningsboken men som jag inte skrivit om på bloggen. En sån kategori är matidéer jag haft. Idag tänkte jag dela med mig av de idéer som nått boken och som jag hunnit pröva. 


Ljummen rödbetssallad (blev supergod!)


  • Mörka salladsblad, typ ekbladssallad
  • Smörstekta krutonger på mörkt bröd typ svartbröd eller malaxlimpa
  • Ugnsbakade rödbetor skurna i bitar
  • Auraost eller annan blåmöggelost
  • Rostade pinjenötter
  • Dressing gjord på honung och äppelvinsvinäger

Slotte-vänlig smörgåstårta aka smörgåstårta utan fisk och skaldjur

(blev rätt god, men inte lika god som den med fisk och räkor)


  • Fyllning på undre våningen: Skinkröra gjord på rökt skinka, syrligt äppel, senap och crème fraische.
  • Fyllning på övre våningen: Oströra gjord på hårdost, philadelphiaost, crème fraische och vindruvor.
  • Ovanpå: Blandning av philadelphiaost och crème fraische.
  • Garnering: Skinka, vindruvor, gurka, koktailtomater och äppel.

Så här blev den att se ut (tycker den ser lite 70-tal ut):


 


Smörgåstårta med kallrökt lax och räkor


  • Undre lagret: Kallröktlax, crème fraiche, philadelphiaost och gurka.
  • Övre lagret: Räkor, majonäs, naturell youghurt, dill, ciron, kokta ägg.
  • Ovanpå: Crème fraiche och philadelphiaost
  • Garnering: Gurka, kokt ägg, räkor, kallrökt lax och citron.

 

Ovido - Quiz & Flashcards