Alla inlägg under december 2012

Av Marie Lindén - 30 december 2012 21:28

När jag leta efter något helt annat före jul så hitta jag två listor jag gjort över saker som jag borde och tänkt göra. Jag insåg att jag lyckats stryka över rätt mycket på min "att-göra-lista". Så kanske borde jag ge mig själv en break och i stället för att ha dåligt samvete över allt jag tycker jag borde göra och inte har gjort, tänka på allt jag faktiskt lyckats få gjort under året. Klappa mig själv lite på axeln och för en stund tänka på det jag HAR gjort istället för det jag inte har gjort. Så här är en lista över de saker som numera är överstrukna på min "att-göra-lista":


  • Köpa nya glödlampor till lampan över spisen.
  • Köpa nytt lysrör till "Niklas".
  • Föra bort den trasiga golvlampan till en sopstation.
  • Tvätta ugnen.
  • Fixa en mörkläggningsgardin till sovrummet.
  • Köpa en pall/låda till balkongen.
  • Köpa en vantkorg till hatthyllan i hallen.
  • Föra bort den trasiga vattenkokaren till en sopstation.
  • Frosta av frysen.
  • Tvätta golvet.
  • Tvätta badrummet.
  • Damsuga.
  • Städa kylskåpet.
  • Städa "skafferiet".
  • Städa slaskskåpet.
  • Städa lådan under spegeln.
  • Baka fastlagsbullar.
  • Ångkoka mat.
  • Rita något.
  • Göra ett smycke.
  • Gå på date med Jocke.
  • Se på Shreak med Jocke och Emil.
  • Se Mission Impossible på bio.
  • Stretcha.
  • Träna.
  • Åka till Åland och bli masserad.
  • Baka bröd & scones.
  • Bjuda Stefanie och Fredrik på middag.
  • Städa micron.
  • Torka av skåpdörrarna i köket.
  • Torka av dörrarna.
  • Skicka bild åt Marisa.
  • Välja ut foton och göra ett fotoalbum.
  • Ta ut foton på mig & Jocke och ge åt mamma och Jockes mamma. 
  • Fråga Liselott om hon kommer och hälsar på med Martin.
  • Tvätta golvet på balkongen.
  • Tvätta fönster (lyckades med alla utom sovrummet som ännu är kvar)
  • Tvätta av utemöblerna.
  • Fålla upp byxor. 

Dessutom har jag under året:

  • Bestämt mig för att byta karriär.
  • Vikarierat.
  • Börjat blogga.
  • Sökt och blivit antagen till en ny utbildning (och skrivit inträdesprov för första gången).
  • Varit med och ordnat 30-års kalas för Jockes släktningar.
  • Rest till Belgien.
  • Förlovat mig & börjat planera bröllop.
  • Blivit gudmor till en liten flicka.
  • Avlagt 40 studiepoäng på en termin. 

Så nåt har jag tydligen gjort fast badrummet behöver städas och skåpet vi spisen, och... Men så här vi slutet av året kan man väl få ge sig själv en break och istället koncentrera sig på vad man lyckats stryka över på listan under året som gått. Vad har du fått stryka över på din lista?


Av Marie Lindén - 12 december 2012 16:50

Jag tror de flesta överens om att fördomar är någonting dåligt. Jag är övertygad om att alla människor har fördomar. Om det sen är mot människor av olika ursprung, som lyssnar på en viss sorts musik, som hör till ett visst parti, som klär sig på ett visst sätt eller vad som helst annat. Jag tror också att ifall man vill bli mer fördoms fri så är inte rätt väg att intala sig själv att man är fördomsfri och gå och klappa sig själv på axel. Istället tror jag att bara genom att inse vilka fördomar man själv har, kan man försöka bli av med dem. Om man är medveten om sina egna fördomar är det lättare att försöka arbeta bort dem genom att komma på sig själv med att döma någon annan på förhand och sen försöka se förbi dem. För att medvetengöra (är det ett ord?) fördomar tänkte jag dra upp några av mina egna fördomar och också några jag själv råkat ut för.


Fördomar jag har:


- Alla åländska män tål mer sprit än folk i allmänhet.

- Alla män som bor på Åland, men utanför Mariehamn, gillar att jaga och fiska.

- Alla åländska skärgårdsbor är rätt tystlåtna, envisa, bestämda i sina åsikter och handlingskraftiga. Lite snack och mycket verkstad.

- Alla män från Karis pratar mycket smörja.

- Polska kvinnor är bitchiga. 

- Finskspråkiga kvinnor är mycket bestämda och man säger inte emot dem i första taget.

- Svenska män är trevliga och pratsamma. 

- Svenska unga kvinnor är modemedvetna, uppfixade och kollar lite nedvärderade på mig. (Dom är lite snorkiga).

- Stockholms-hm-bitreden är super snorkiga.

- Italienska myndigheter är korrumperade (den fördomen har jag fått efter att ha läst Gomorra och maffia-fakta-bok).

- Danskar röker och dricker mycket.

- Alla norrmän är jätte hurtiga och gillar att åka skidor och vandra i fjällen.

- Österbottningar är lika mycket knutpatrioter som ålänningar. De vill inte lämna Österbotten och man gör bäst i att inte säga nåt ont om Österbotten om man inte vill få åtminstone en mördande blick.

- "Alternativa" tycker att de är lite godare människor än alla andra och att de bryr sig mer om andra människor och världen än vad icke-alternativa gör.

- Hårdrockare är snälla "mammaspojkar" på insidan trots att de försöker göra allt för att dölja det.



Fördomar jag har råkat ut för:


- Matematiker kan inte ha social kompetens.

- Om man är kvinna och inte super ful kan man inte vara bra på matematik.

- ALLA ålänningar känner varandra (Va? Känner du inte min 67-åriga pappas kusin på Kökar? Är du alls från Åland?)

- Om man är vit, blond och blåögd är man rasist och tror att alla svarta spelar fotboll. (Ja, det var just därför jag fråga om du var intresserad av fotboll, inte för att du har Nigerias landslags fotbollströja på dig).  

- Jag är egentligen finskspråkig eftersom jag kommer från Finland och har lärt mig svenska i skolan. (Men riktigt bra har jag ju lyckats lära mig svenska). 

- Jag kan finska eftersom jag studerar i Åbo. (I wish!)

- Åbo Akademi är inte ett riktigt universitet och undervisningen går på finska. 

- Jag måste ha höger-åsikter eftersom jag studerar naturvetenskap och inte samhällsvetenskap eller humaniora. 

- Ämneslärare tycker de är bättre än klasslärare.


När jag just skrev ner vilka fördomar jag själv råkat ut för kom jag ihåg va störd eller trött jag kände mig då. Och insåg att det kanske är bra att komma ihåg den känslan. Då kanske det är lättare att komma ihåg varför man ska undvika sina egna och äta upp de där orden man just höll på att säga. Varför man ska försöka se bort om dem. Om man kommer ihåg den känslan kanske man anstränger sig lite mer. 


Vad har ni för fördomar eller vilka fördomar har ni råkat ut för?

Skapa flashcards