Direktlänk till inlägg 8 september 2012

Vem vet bäst, politikern eller tjänstemannen?

Av Marie Lindén - 8 september 2012 15:47

Efter att ha varit på min första föreläsning i offentlig förvaltning och börjat läsa boken "Demokrati & byråkrati" (Rune Prefors, Peter Ehn, Eva Haldén & Göran Sundström, Studentlitteratur 2003) inser jag att jag har helt andra uppfattningar om tjänstemän och politiker än vad man tydligen borde ha.


Både på föreläsningen och i boken fick jag uppfattningen att det är så att mer inflytande/makt hos politikerna ses som något positivt medan beslut/makt hos tjänstemännen ses som något negativt. Rent teoretiskt ser jag varför. Politikerna är ju de som representerar folket och makt hos dem är makt hos folket. Om de inte tar bra beslut går de att byta ut i nästa val. Beslut tagna av tjänstemän är beslut tagna av anställda som folket inte har valt och som ofta sitter på fasta tjänster. Inte lätta att byta ut alltså. Så det verkar ju vettigt att man vill ha makten hos politikerna. 


Men i min maggrop känns det precis tvärtom. Min magkänsla litar mer på tjänstemännen när det kommer till att ta mitt och verksamhetens bästa i beaktande. Framför allt litar jag mer på tjänstemännen när det kommer till sakkunskap. Jag tror att den som kan verksamheten bäst, har sakkunskapen och som inte är påverkad av partipolitiken och att bli omvald kommer fatta de bästa beslutet. För jag tror att den personen har verksamhetens bästa och inte sitt eget bästa högst på agendan. 


Den sista meningen där kanske avslöjar var i min hållning bottnar. För en tjänsteman med makt som tänker framför allt på sig själv och sina ideal kan ju ta många beslut som inte är till allas bästa och en politiker som lyssnar på sakkunniga och sina väljare kan ju ta mycket bra beslut. Men jag har börjat inse att jag har mer förtroende för tjänstemän en för politiker. Jag har hört storyn om hur bra förslag motarbetats av partier i maktposition bara för att de kommit från oppositionen, så att de inte ska plocka politiska poäng inför nästa val. Hur folk har gett upp med politiken för att de mer handla om spelet än om sakfrågorna. Det har fått mig att få uppfattningen att de finns några få vettiga politiker, men att de flesta är mer intresserade av spelet och makten än av sakfrågorna. Däremot har jag som sagt förtroende för tjänstemännen. Jag tror de allra flesta är ärliga människor som gör sitt jobb så gott de kan och som kan sin sak. Helt säkert är jag påverkad av att ha tjänstemän i släkten, men jag tror att det finns fler som precis som jag inte alltid litar på politikerna. (Vilket ju i sig blir ett problem då det är grunden i en representativ demokrati). Eller är det bara jag? Kommentera gärna: Känner du som boken eller som mig?

 
 
Ingen bild

Marcus Korvela

9 september 2012 13:01

Jag har ett större förtroende till tjänstemän då de faktiskt(i teorin åtminstone)har krav på någon form meritering förutom rätt kön, etnicitet eller religion för att få sina positioner. Tjänstemän är också styrda av regler och förordningar, vilket i min mening minskar den skada som en "dålig" tjänsteman kan göra. Folkvalda politiker har ju egentligen inga riktlinjer(förutom möjligtvis partipiskan då) och folk tenderar ju att rösta rätt mycket på missnöjespartier i dåliga tider, vilket är det farliga med ett samhälle med mycket folkvalda i viktiga styrande positioner(enligt mig alltså). Sen som en liten funderare så har jag läst någonstans att personer med högre utbildning, speciellt inom teknik och naturvetenskap, är mer benägna att vilja meritokrati-liknande samhälle(dvs mera tjänsteman-styrt) än övriga personer. Så både du och jag är kanske färgade av vår utbildning.

 
Ingen bild

Marie

10 september 2012 15:36

Håller helt med dig Marcus! Intressant det där med undersökningen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards