Direktlänk till inlägg 4 september 2012

Lyxen med att jobba 8-4

Av Marie Lindén - 4 september 2012 07:58

När jag skrev det förra inlägget hade jag planer på att det igen skulle bli ett inlägg per vecka. Men sen kom verkligheten med lärarjobb emot. (Har varit och vikarierat tre veckor). Efter att ha varit på jobbet hela dagen och sen spenderat kvällen med att förbereda lektioner fanns det liksom ingen tid och lust till att skriva blogginlägg. 


Så det var en eftermiddag när jag kom hem efter att ha varit på jobbet halv åtta till halv fyra och INTE behövde förbereda lektioner (tack vare att jag hunnit förbereda två dagar dagen innan då jag inte vikariera något) jag insåg lyxen med att jobba 8-4. Det kändes obeskrivligt lyxigt att komma hem trött och bara få ta det lugnt. Få göra hemma sysslor. Inte behöva samla ny energi för ännu på kvällen försöka vara kreativ och få fram en ny pedagogisk och bra lektion för morgondagen.  


Människor med "normala" arbetstider brukar ofta se avundsjukt på lärarnas sommarlov. Men jag tror inte de inser lyxen de själva har: att övriga dagar på året få komma hem från jobbet och inte behöva jobba något mer för dagen. Att ha hela söndagen ledig och inte behöva förbereda måndagens program. 


För det var också en sak som kändes extremt lyxig. Jag jobbade sista dagen i fredags och att nu i söndags ha en söndag när jag inte behövde tänka på att förbereda lektioner (och förstås inte förbereda dem heller) kändes helt overkligt. Super lyxigt! Det kändes som om jag fått en hel dag till på helgen. 


Så just nu ser jag fram emot att skola om mig till ett kontorsjobb där jag får jobba 8-4. Visst skulle det vara trevligt att få sommarlov, men alla lediga kvällar och söndagar tror jag väger upp det. (Och själva arbetsuppgifterna i sig). Jag hoppas bara att jag kommer ihåg att uppskatta lyxen med att jobba 8-4 och inte börjar ta mina lediga tisdagkvällar för givet. I så fall kanske det skulle vara dags att vikariera. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards