Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Vems åsikt?

Av Marie Lindén - 22 mars 2012 10:38

(För kort version läs första och NÄST sista stycket).


Jag börja fundera: ibland när vi tror att människor ser ner på oss, kan det vara så att vi istället projicerar våra egna mindervärdeskomplex på dem? Att vi lägger åsikter på dem som de inte har, utan som egentligen finns hos oss själva?


Förra våren var jag i Vasa för studier i pedagogik med inriktning ämneslärare. Innan jag for dit fick jag höra av en kompis som studerat till klasslärare där något i stil med: Vi tycker inte om ämneslärarstuderande för dom kommer hit och tycker att de är bättre än alla andra och går omkring som om de ägde stället. Men när jag själv var där uppfattade jag inte alls att det bland ämneslärarna skulle finnas någon chargong att de skulle tycka de var bättre än klasslärarna (eller för den sakens skull någon annan lärargrupp på PF). Kanske någon enstaka individ tyckte de var bättre än andra, men de var sådana som alltid tycker de är bättre än alla andra, också oss andra ämneslärare. Så jag började fundera: om vi inte tycker vi är bättre än dem, varför uppfattar de det på det sättet? Är det något vi gör? Jag leta efter orsaker men tyckte inte jag hitta något. Jag tyckte vi betedde oss helt normalt och att eventuella spänningar snarare fanns mellan olika ämnesgrupper än mellan ämneslärare och klasslärare. Så jag börja fundera om detta snarare var frågan om ett revirtänkande (går runt som man ägde stället) och kanske någon sorts aggressioner eller mindervärdeskomplex mot oss. Kanske historiska skillnader mellan småskollärare och gymnasielärare och löneskillnader mellan grupperna har gjort att det finns ett obefogat mindervärdeskomplex inom gruppen?


En annan grupp jag har hört att går omkring och tycker att är bättre än andra är matematiker. Jag har oftast hört det av folk som enligt sig själva inte är bra på matte. Matematik kopplas ju ofta ihop med intelligens. Kan det vara så att en del av förklaringen är att de själva har mindervärdeskomplex för att de inte är bra på matte, för att de är rädda att de betyder att de är dumma (vilket det förstås inte gör).


Själv tycker jag att humanister går omkring och tycker de är coolare och lite bättre/mer medmänskliga människor än alla andra. Att de går och ser ner på oss naturvetare för att vi är så nördiga/töntiga. Dessutom kan vi ju inte ha några humana värderingar för vi är kalla beräknande människor som bara ser på siffror. Osociala är vi också. Sitter bara i ett rum och räknar/labbar. (För att inte tala om hur mycket bättre än ekonomerna de tycker de är). Men jag börjar misstänka att de här åsikterna mer är mina egna än humanisternas (åtminstone hoppas jag de inte innerst inne tycker så här). De humanister jag känner passar inte in på det, när jag börjar tänka efter (utom kanske en). Kanske det istället är så att det är mina egna mindervärdeskomplex som får mig att tänka så här? På tv matas man hela tiden med bilden av att naturvetare är nördar och uppväxt i en familj med bara humanister har jag alltid uppfattat dem som hjältarna. De humanistiska värderingarna de som står högt och de som slåss för dem som hjältar. De som de intressanta ämnena. De utbildningsprogram som lockar mest just nu är konst/musik/design och typ internationella relationer. Det är de alla coola människor studerar. Men om det är det alla coola människor studerar vad är jag då? Kanske det är här mitt mindervärdeskomplex kommer in. Och som med alla obehagliga känslor är det väl skönare att föra över dem på någon annan? Istället för att hantera känslor som mindervärdeskomplex som antyder att problemet ligger hos mig är det väl trevligare och behändigare att överföra dom på någon annan. Det är inte jag som tycker jag är sämre, det är du som tycker du är bättre. Jag kan överföra mitt tvivel på mig själv till ilska mot dig. Ilska är en så mycket trevligare känsla. Den ger energi. Dessutom blev problemet ditt och jag slipper handskas med det. Det är ju du som borde ta tag i det.


Min poäng eller fråga den här veckan är alltså: Kan det var så att ibland när vi tycker en annan människa/ en annan grupp är bättre än oss är det egentligen våra egna åsikter och komplex som vi omedvetet projicerar på den människan/gruppen? Orsaken att vi gör detta är att slippa handskas med jobbiga känslor som tvivel på oss själva.  

 
 
Tessi

Tessi

23 mars 2012 18:39

Jag tror du har helt rätt. Människan är en varelse som nästan bryr sig mera om vad andra människor tycker om en än vad vi tycker om oss själva. Och då är det ganska solklart att vi projicerar våra egna tankar och tyckanden på andra människor, och låtsas att det är deras fel, istället för att inse att vi står och tittar i en spegel hela tiden.
Vi är också (ganska många av oss tror jag) uppvuxna med "vad ska folk säga" ingrott i våra hjärnor sen barnsben. Man ska visa upp en fin fasad för omvärlden, och gömma alla skavanker. Världen går ut på att döma och att dömas.
Väldigt intressant inlägg.

http://tereseh.wordpress.com

Marie Lindén

26 mars 2012 15:11

Tack så mycket. Ja, man brukar ju säga "från sig själv känner man andra". Jag tror man i allmänhet när man försöker lista ut hur andra tänker utgår från hur man själv tänker. För man själv är ju den enda människa man säkert vet hur tänker. Ens enda referensmaterial så att säga.

Och som du säger: som flockdjur bryr vi oss väldigt mycket om vad andra tycker och vill visa upp en sida som andra tycker om.

 
Ingen bild

Muffins

23 mars 2012 20:49

Det låter nog som om du har en point. Jag minns liknande tankar jag hörde av folk i yrkesskola - de hade en bild av att vi i gymnasiet såg ner på dem. Men när jag funderade på de som var i gymnasiet med mig, tyckte vi inte alls att de var sämre. Vi såg väl det som om deras ambitioner var andra, och att de inte trivdes med böckerna. Vi tyckte inte heller de var mindre värda, nog behövs ju folk med deras kunskaper också.

En annan sak som kanske påverkar den här bilden är den selektiva observationsförmågan vi människor har. Om vi förväntar oss att en grupp ska uppföra sig på ett dåligt sätt kanske vi ignorerar de som uppför sig "vettigt" - det är ju så det ska vara *ignore* - men de som beter sig taskigt fångar vår uppmärksamhet. Så förstärks våra stereotypier, som för det mesta handlar om negativa egenskaper hos folkgrupper.
(Människans uppmärksamhet är gjord för att befrämja hennes anpassningsförmåga. Om något är bra behöver det inte ändras. Men om något är fel måste något ändras på. Därför märker vi negativa saker på ett helt annat sätt en positiva.)

Marie Lindén

26 mars 2012 15:57

Jo, jag håller med det där om yrkesskola. Jag har samma uppfattning. Det var mycket snack på Åland om att de som gick i Lusse tyckte de var bättre än andra och snobbiga. Men jag tycker det inte stämmer in på de flesta jag känner därifrån. Ett annat exempel (som faktiskt var typ det första som fick mig att fundera på det här) var landet vs. stan. Jag tyckte att vissa som jag kände från landet höll mycket på att prata om "stadsfrassarna" som tyckte de var så mycket bättre än alla andra. I högstadiet kanske det skulle funnits en poäng, men efter första veckan i Lusse vet jag ingen från stan som skulle tyckt att de från landet på något sätt var töntigare eller liknande.

Det stämmer nog också det du säger att när människor väl har bestämt sig för något ser man helst det som bekräftar det man tror. Om något säger emot det ser man gärna det som undantag. Jag tycker människor med främlingsfientliga åsikter oftast är på det sättet. "Alla invandrare är skurkar och lata, men Ali i samma fotbollslag som jag är kompis med är ok, men det är ju ALI. Han är inte som andra invarndrare." Typ. Det kan nog också vara så att om man kommer in i en miljö där folk redan har bestämt sig för något (t.ex. ämneslärare är snobbiga) är det lätt att ta över gruppens åsikter och leta efter tecken som bekräftar det.

 
Ingen bild

Marcus Korvela

24 mars 2012 02:20

Dina teser är intressant men jag tror de är lite för djupgående(ger inga garantier dock eftersom jag inte är nykter när jag läste din text eller kommenterade den). Jag tror inte det handlar om något så avancerat som projicering av individens egna åsikter. Jag skulle vilja påstå att dina upplevelser baserar sig i ett "vi och dem" tänkande, man definierar sig själv genom att jämföra sig med en (ur ens perspektiv) annan/skild grupp. Dvs skapandet av fördomar/förutfattade meningar om andra grupper handlar inte direkt om våra egna idéer och komplex som du skrev eller selektiv observationsförmåga som Muffins skrev om, utan de är snarare medel för att skapa känsla av ett jag, vi och dem.
PS. Ibland ser faktiskt folk ner på andra grupper. Jag satt för 3 timmar sen och förklarade/predikade/debatterade om varför lingvistik inte är en riktig vetenskap...

Marie Lindén

26 mars 2012 19:11

Tack.

Jag tror att det nog ibland kan vara fråga om projicering men säkert inte alltid. Som du säger kan det säkert också vara frågan om vi&dom tänkande. Åsikter inom gruppen som tas över av nya inom gruppen. Delvis tar man säkert över åsikterna för att bli accepterad som en del av gruppen och delvis blir man säkert påverkad av att höra samma "sanning" upprepad gång på gång. Ogillande av en annan grupp finns för att skapa en samhörighet inom gruppen. Inget förenar lika mycket som en gemensam fiende typ. Men hur väljer man den fienden och varför?

Och visst har du rätt. Ibland ser vissa människor ner på andra människor. Men när de inte gör det och folk ändå tror de gör det, vad beror de på? Jag tror min idé i inlägget kan vara en förklaring ibland, jag tror Muffin kan ha rätt i en del fall och jag tror du kan ha rätt i en del fall. Och ibland är det säkert en cocktail av olika orsaker.

 
Ingen bild

Marcus Korvela

27 mars 2012 22:03

Jag har faktiskt hört att en gemensam fiende inte är den bästa förenande faktorn men det är bara ett positivt sidospår.
Vid närmare eftertanke är nog "valet av fiende" en kombination av projicering och eller faktiska egenskaper (exempelvis man träffar en väldigt snorkig humanist/teknolog/naturvetare/estet)följt av selektiv observationsförmåga. Alternativt kan det ju vara en form av tvärtom projicering, alltså man tar en egenskap som man värderar högt och sen tar man typ dess motsats och hittar en grupp som den går att applicera på och börjar sen använda som språngbräda för att bygga nya fördomar om gruppen. Exempelvis inom vetenskapen tar vi ju och värderar bevis och logik högt varpå vi kan skapa fiender av en grupp som värderar en något motsatt egenskap som tro, sen är det är enkelt att börja i tankebanorna tror de på den där idiotin måste de vara helt korkade, är de dumma, så är de säkert våldsamma också osv.
Varför man tror att andra att andra ser ner på en är väl för att man själv gör samma sak. Antingen så projicerar man då eller så inser man faktiskt att man själv ser ner på andra grupper och förväntar sig att andra är lika dåliga eller sämre. Det kan ju även vara fallet att man märker att en viss gruppering eller någon som man tror representerar den grupperingen beter sig på ett visst sätt gentemot en och sen förenklar man (som vi människor tenderar att göra) och då ser alla människor av den grupperingen mitt i allt ner på en. Sen kan ju det i sig självt skapa en negativ feedback loop.
Nej nu har jag skrivit så mycket text att det här snart är ett eget blogg-inlägg i sig. Så jag tänker sluta, hoppas något av det ovanstående var förståeligt, logiskt och givande.

Marie Lindén

30 mars 2012 09:00

Jag tror jag förstår vad du menar med omvänd projicering. Att man överför fördomar/ egenskaper man själv tycker är negativa på en grupp som man uppfattar saknar någon egenskap man själv värderar högt eller som inte tror på någon tanke man själv värderar högt. T.ex att man lägger egenskaper som korkad på kristna fundamentalister för att man uppfattar det som att de inte värderar de vetenskapliga idealen tillräckligt högt eller t.ex inte tror på Darwins teorier. Eller ekonomer för materialistiska och egoistiska för att de tar upp penningaspekten när man talar sociala frågor och någon annan bara vill diskutera människovärden. Fast de egentligen kanske omfattar samma värderingar men bara försöker säga: jo det är jätte fint och bra, men mediciner och läkare kostar, hur skall vi betala för det?

Sen kan det ju också vara precis som du säger att man har träffat en otrevlig representant av gruppen och så gör man en (orättvis) generalisering. Men jag tror man ännu snabbare gör denna generalisering om man själv redan har ett mindervärdeskomplex (man har redan komplex att man är dålig i matte och träffar en snobbig matematiker) eller om man redan har ärvt en förutfattad mening (typ invandrare är skumma). Och som du och Muffin sa: när man väl bestämt sig kanske man ser lite selektivt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards