Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Jag har börjat blogga!

Av Marie Lindén - 16 mars 2012 10:52

Jag har börjat blogga. Det trodde jag aldrig. Men Ewert satt griller i huvudet på mig med sitt förslag att starta en blogg med det jag skriver upp i min anteckningsbok. Men det är inte precis det jag tänker göra, men en del av det jag skriver ner tänkte jag sätta upp här. Det jag tänkte sätta upp här är sånt som jag blir att fundera över idéer, tankar jag får när jag t.ex läser något. Saker jag börjar filosofera över: Kan det finnas ett samband här? Mitt mål är att sätta upp en tanke i veckan och min förhoppning är att någon skall vilja filosofera med mig. Diskutera tankarna. 

 
 
Ingen bild

Liffe

19 mars 2012 18:48

Min erfarenhet är att det finns narcissistiskt drag hos maktmänniskor. Makt bekräftar egot. Det är klart att folk är rädda om makten.
Förtryck av kvinnor är en form av maktspråk. Det man kan undra är varför just den formen av förtryck lever kvar så envist? Och varför det också finns en koppling till religion/kyrkor och konservativa värderingar.
Kanske det ändå finns en utveckling till det bättre. Den stora samhällsresursen kvinnor behövs nu när den s.k försörjningskvoten försämras.

Marie Lindén

19 mars 2012 21:22

Hm. Kanske relgionen ofta är konservativ för att den ofta dyrkar texter som är skrivna för många hundra år sedan och som speglar den tidens värderingar. Jag antar att det är svårare att utvecklas då man är bunden till en viss källa/filosofi.

Varför sen kvinnor ofta varit de sista som får makt kan man sen fundera på. Vad jag förstått på det jag läst i Epos verkar det som att det var rätt köns-jämlikt ända tills ungefär efter att jordbruket införts och kvinnorna blev mer bundna till hemmet. Jag antar att den som varit mer ute i ofentligheten sedan har haft lättare att bilda grupper och hävda sina rättigheter än den som varit mer bunden till hemmet. Och dessutom inte kanske haft tid att fundera på sina rättigheter då hushåll och barn skulle skötas. Det påstås att tvättmaskinen och andra hushållsapparater är en av de viktigaste framstegen för jämstäldheten på 1900-talet för att de gett kvinnorna möjlighet att ägna sig åt annat än hushållsarbete, t.ex att enagera sig politiskt.

En annan orsak att kvinnor varit bland de sista att få sina rättigher kanske har varit att kvinnor fått lära sig att fina flickor inte skall vara uppkäftiga, hävda sig och så vidare. Det kanske inte är riktigt fint att sträva efter makt som kvinna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards