Direktlänk till inlägg 30 december 2012

Saker jag gjort under året

Av Marie Lindén - 30 december 2012 21:28

När jag leta efter något helt annat före jul så hitta jag två listor jag gjort över saker som jag borde och tänkt göra. Jag insåg att jag lyckats stryka över rätt mycket på min "att-göra-lista". Så kanske borde jag ge mig själv en break och i stället för att ha dåligt samvete över allt jag tycker jag borde göra och inte har gjort, tänka på allt jag faktiskt lyckats få gjort under året. Klappa mig själv lite på axeln och för en stund tänka på det jag HAR gjort istället för det jag inte har gjort. Så här är en lista över de saker som numera är överstrukna på min "att-göra-lista":


  • Köpa nya glödlampor till lampan över spisen.
  • Köpa nytt lysrör till "Niklas".
  • Föra bort den trasiga golvlampan till en sopstation.
  • Tvätta ugnen.
  • Fixa en mörkläggningsgardin till sovrummet.
  • Köpa en pall/låda till balkongen.
  • Köpa en vantkorg till hatthyllan i hallen.
  • Föra bort den trasiga vattenkokaren till en sopstation.
  • Frosta av frysen.
  • Tvätta golvet.
  • Tvätta badrummet.
  • Damsuga.
  • Städa kylskåpet.
  • Städa "skafferiet".
  • Städa slaskskåpet.
  • Städa lådan under spegeln.
  • Baka fastlagsbullar.
  • Ångkoka mat.
  • Rita något.
  • Göra ett smycke.
  • Gå på date med Jocke.
  • Se på Shreak med Jocke och Emil.
  • Se Mission Impossible på bio.
  • Stretcha.
  • Träna.
  • Åka till Åland och bli masserad.
  • Baka bröd & scones.
  • Bjuda Stefanie och Fredrik på middag.
  • Städa micron.
  • Torka av skåpdörrarna i köket.
  • Torka av dörrarna.
  • Skicka bild åt Marisa.
  • Välja ut foton och göra ett fotoalbum.
  • Ta ut foton på mig & Jocke och ge åt mamma och Jockes mamma. 
  • Fråga Liselott om hon kommer och hälsar på med Martin.
  • Tvätta golvet på balkongen.
  • Tvätta fönster (lyckades med alla utom sovrummet som ännu är kvar)
  • Tvätta av utemöblerna.
  • Fålla upp byxor. 

Dessutom har jag under året:

  • Bestämt mig för att byta karriär.
  • Vikarierat.
  • Börjat blogga.
  • Sökt och blivit antagen till en ny utbildning (och skrivit inträdesprov för första gången).
  • Varit med och ordnat 30-års kalas för Jockes släktningar.
  • Rest till Belgien.
  • Förlovat mig & börjat planera bröllop.
  • Blivit gudmor till en liten flicka.
  • Avlagt 40 studiepoäng på en termin. 

Så nåt har jag tydligen gjort fast badrummet behöver städas och skåpet vi spisen, och... Men så här vi slutet av året kan man väl få ge sig själv en break och istället koncentrera sig på vad man lyckats stryka över på listan under året som gått. Vad har du fått stryka över på din lista?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards