Direktlänk till inlägg 11 maj 2012

Släpp tiggarna loss det det är vår!

Av Marie Lindén - 11 maj 2012 17:55

Nu när våren kommit ser man igen fler tiggare på gatorna. Tiggare verkar störa en del människor OTROLIGT mycket. Så mycket att vissa tycker man borde lagstifta bort dem. Men för en gångs skull håller jag med påven: det är en mänsklig rättighet att få tigga. Jag tycker det är direkt fel (och fult) att lagstifta mot tiggeri på allmänna platser.


Visst kan jag också uppleva det som "störande" ibland när jag ser människor som sitter och tigger i kanten på gatan. Men varför tycker jag det? Jo, för att de ger mig dåligt samvete. Dåligt samvete för att jag har det så bra och dåligt samvete för att jag inte ger dem pengar/inte ger dem mer pengar. Jag tror det är därför människor i allmänhet blir störda: man får dåligt samvete och man vill inte ha det. Man vill inte bli påmind om att det finns människor som har det dåligt. Man vill leva i sin egen lilla bubbla ifred. För oberoende om man ger dem pengar eller inte, oberoende om man själv har råd att ge pengar eller inte, spräcks ens bubbla för en liten stund och det känns som man borde göra något istället för att bara gå hem till sin varma lägenhet, sätta sig i tv-soffan med en påse chips och se på hockey-vm. Men det är det man gör, men nu kanske inte med lika gott samvete. Det dåliga samvetet kanske inte sitter i. Men åtminstone de där sekunderna man går förbi gör de sig påmint. Får en att må dåligt för en liten stund. Jag antar att det är därför som en del människor vill lagstifta bort tiggarna. För att slippa den känslan.


Men jag tycker inte att det är rätt att stifta bort dåligt samvete. Jag tror att alla människor, eller åtminstone de allra flesta, vill göra rätt för sig. Jag tror alla så långt som möjligt (om inte annat så på grund av stolthet) undviker att behöva tigga. Jag tror att bara då du är i väldig nöd och inte ser någon annan utväg att försörja dig börjar du tigga. Så om du är i den situationen, är det inte väldigt hjärtlöst att köra bort dig bara för att jag skall slippa ha dåligt samvete? Alla människor måste ha rätt att tigga, även om det ger mig dåligt samvete. Även om det får mig att må lite sämre. För jag har det ändå så mycket bättre än dem. Vad ger mig rätten att ta ifrån dem de enda de har för att jag skall må ännu bättre? Ingenting. Det vore fruktansvärt själviskt. Så nej, jag tycker inte att vi ska lagstifta och köra bort tiggare från offentliga platser, även om jag inte tycker om att se dem där.


(Btw, om det är nån som undrar över rubriken är det en anspelan på Tage Danielssons film "Släpp fångarna loss det är vår!"). 

 
 
Tessi

Tessi

11 maj 2012 23:08

Alla tiggare tigger inte för att det är den sista utvägen, många tiggare (i alla fall här i England) närmare försörjer sig på tiggeri. Inte för att jag vet nåt om deras personliga liv, men när man flera dagar sett samma man gå igenom tunnelbanetåget medan han beklagar att han stör men kan nån inte skänka en slant för han har inte råd med biljett/frukost/lunch/middag/att skaffa riktigt jobb etc. Då håller jag hårdare i mina surt ihopjobbade slantar och önskar han kunde ta sig själv i kragen. Sen är det han som sitter utanför tunnelbanestationen, med kryckor, och en kopp framför sig, eller med handen utsträckt. En pojkspoling i vår ålder, kanske lite äldre. Hans kläder är det inget fel på, hans hår ser dock smutsigt ut, som om han tvättade sig i förra veckan, men kryckorna, de har han haft sen förra våren.

Däremot de som försöker sälja nåt, tidningar eller hantverk, eller de som uppträder med musik eller sång, de har jag förståelse för. Men de som bara sitter eller går omkring med handen utsträckt och säger "Pleeeaaaase" med sån där tillgjort bedjande-det-är-jätte-synd-om-mig röst, de har jag inget över för. Absolut inget alls. Dessutom så kan de ju vara hur rika som hellst, och bara klär ut sig som fattig... Uteliggare är en annan femma.

http://tereseh.wordpress.com

Marie Lindén

12 maj 2012 17:22

Jo, visst finns det säkert de som försöker utnyttja snälla människor. Och jag menar absolut inte att man måste ge några pengar till någon som sitter och tigger. För det mesta ger jag inte heller pengar till dem. Men jag tycker att om de tycker de inte har något annat val än att sitta där och be om pengar skall de få göra det. Men varje människa som går förbi har också rätt att inte ge pengar till dem. Jag tycker bara det är fel att skriva in i lagen att det är förbjudet att sitta och be om pengar. Om de skulle följa efter en och trakassera en skulle det vara en annan sak, då skulle jag fatta att man måste stifta en lag som säger att man inte får göra så. Men så länge dom nu bara sitter där så är de ju inte hotfulla eller så, och man kan gå därifrån.

Sen är det en annan sak om man borde ge pengar till dem eller inte. Erik länka på facebook till en artikel där det stod att de flesta tiggare hörde till organiserade ligor. Det skulle ju stöda att man inte ger dem pengar. Men i så fall är jag mer för att inte stöda deras verksamhet genom att inte ge dem pengar än att stifta lagar mot dem.

 
Ingen bild

Liselott

30 maj 2012 16:08

Jag håller med dig Marie. Jag har också hört argumentet och läst artiklar om organiserad verksamhet, och ser liksom Terese samma personer dag efter dag på samma plats, men det säger väl inte emot att det är väldigt utsatta personer som tigger, eller att känns som enda alternativet. Att bli förarga sig på tiggare känns som att sparka på den som ligger ner. Sen är det upp till var och en om de vill ge pengar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards