Alla inlägg den 8 november 2019

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar” beter sig på film. Som exempel kan vi börja med två av mina hat låttexter: Stings ”Every Breath You Take” och Ted Gärdestads ”Eiffeltornet”.

 

Stings ”Every Breath You Take” låter som ledmotivet antingen till en stalker eller en väldigt ”ägande” och svartsjuk pojkvän. Jag tror ett utdrag ur sångtexten borde räcka som motivering:


Every breath you take
Every move you make
Every bond you break
Every step you take
I'll be watching you


/.../

 

O can't you see
You belong to me

 

Mitt råd till Sting: ge den stackars kvinnan lite utrymme! Om du inte är ihop med henne: lämna henne ifred. Om du är ihop med henne: ta tag i din svartsjuka och inse att hon är en vuxen människa som har rätt till frihet. Och oberoende: hon är inte din, hon är sin egen.


Ted och Kenneth Gärdestad är lite inne på samma ägande-tankesätt i ”Eiffeltoenet”:

 

”För om jag ser dig le,
Mot nån annan kis,
Tar jag planet till Paris
Jag bor på hotell
För en kväll, skyll dig själv!


Jag tänker hoppa, ner från Eiffeltornet

Om du sviker mig

För jag ska hämnas, om jag lämnas
Ensam utan dig.


/.../


Du vet att jag begär, en liten bagatell,

Jag vill ha dig för mig själv. ”

 

Kära Ted och Kenneth, det är inte okej att utpressa kvinnor man gillar för att man är en svartsjuk typ med dåligt självförtroende som bara vill ha dem för sig själv. Eller kanske bara är ute efter att få det man vill, oberoende av medlen som krävs för att nå dit.


Jag har själv varit med om att en kille på en fest (som jag just träffat samma kväll) hotade med att gå hem och ta livet av sig om jag gick därifrån och inte stannade där med honom och gav honom en kyss. Det var extremt obehagligt. Man kan ju gissa att han inte menade det bokstavligt, men vågar man just då chansa? Vad om det sen skulle hända? Vill du vara den som knuffade honom över kanten? Och det måste ju vara ännu obehagligare om man är i ett förhållande med någon som säkert använder såna hot om och om igen. Och vilken låg tröskel killen i sången har för att ha henne för sig själv. Ska inte den stackars kvinnan ens få le mot någon annan? Nej, tydligen ska hon konstant gå omkring och fundera på sina anletsdrag, så att hon inte i misstag råkar le mot en gammal manlig kollega på stan och sen måste oroa sig att hennes kille är på väg mot Paris. Nån som läser det här kanske tycker att jag överdriver, men tyvärr finns det nog många kvinnor som lever med svartsjuka män som har det just så här. (Åtminstone baserat på de historier man hör och läser). De måste konstant fundera på vem de ler mot, vem de sitter bredvid, vad de har på sig och så vidare för att åtminstone undvika det där bråket när de kommer hem. Fast det ju egentligen är hans problem. Han som borde söka hjälp för sin svartsjuka. Inte hon som borde anpassa sig.


Och om vi sen går över till att inte acceptera ett nej, då är det ju bara att kolla hur ”riktiga kvinnorkarlar” porträteras på film. De är de som inte ger upp när kvinnorna säger nej, utan ändå minsann får dem i säng. Kolla bara på t.ex James Bond: i början kan kvinnorna göra motstånd, men han fortsätter bara och sen ger de upp, blir lyckliga och säger ”Oh, James”.


Det finns också historier med en mer ”snäll” version där mannen typ upprepat kommer med blommor fast kvinnan först inte är intresserad och sen gifter sig i slutet.


Och det som är ännu mer skrämmande än själva låterna och klippet är att det typ tog mig till tjugoårsåldern att inse hur creapiga de är. Före det hade jag bara växt upp med den färdiga åsikten påklistrad att: ååå, vilka romantiska sånger. Va kär han är. Och gud va' smooth James bond är som bara får alla kvinnor på fall. Och de sättet som kvinnor ”ska” reagera när män beteer sig så här är att de ska känna sig åtrådda och smickrade. Svartsjuka och enträgenhet är tecken och mått på hur kär han är.


Men verkligheten är den att om kvinnor säger nej, så är det oftast för att de inte är intresserade. Inte för att de ”spelar svårfångade”. Och svartsjuka är oftare ett mått på dåligt slävförtroende eller bristande tillit, vilket blir väldigt tradigt i längden. Så det inte ett dugg kul när han fortsätter efter ett nej eller är svartsjuk. Utan obekvämt, skrämmande, läskigt och så vidare.


Men om man växer upp med det här som förebild för hur man ska vara för att vara romantisk/populär bland tjejer, då är det väl inte så konstigt att kvinnor känner att de behöver en me-too-rörelse. Så män: sluta lyssna och se på det här killar och tänk istället: ”maybe she is just not that into me”. Och sen lämnar ni henne ifred. Om hon är intresserad så får hon väl göra nästa move.

 

 

 


 

 

 

 

Skapa flashcards