Direktlänk till inlägg 16 januari 2014

Nyårslöften

Av Marie Lindén - 16 januari 2014 14:06

Jag tror inte på storslagna nyårslöften som att sluta röka eller liknande (men jag står nog bakom tanken, ambitonen med dem). Däremot så tror jag på små och väldigt konkreta nyårslöften. Att lova något som egentligen går rätt snabbt att utföra, men som man inte vill komma sig för att göra. Det är min mamma som har planterat den här idén i huvudet på mig. Hon brukar just ha såna och på det viset få saker hon skjuter upp gjorda, t.ex ringa och beställa tid till tandläkaren. 


För några år sedan saluförde jag idén för min man och vi har nu de senaste tre åren haft ett gemensamt konkret nyårslöfte. För två år sedan var det att få en trasig golvlampa (som vi tänkte föra iväg från min lägenhet redan då vi flytta ihop men som sen stått nåt år i vår nya) och en läckande vattenkokare bortförda. Det lyckades. I juli. Men det lyckades. Förra året tänkte vi ta oss an ett annat projekt vi haft sen vi flytta in: att skruva loss stången i min hänggarderob, ta bort hyllan och skruva fast den högre, så att mina långklänningar skulle få plats att hänga inne i skåpet. Det var just på väg att genomföras (och skulle ha blivit genomfört) då jag insåg att skåpet är så pass lågt att det inte hjälper fast man tar bort hyllan. Klänning + hängare får ändå inte plats. Projektet genomfördes ju inte pga omöjlighet, men tack vare deadlinen kom vi i alla fall fram till att det är omöjligt och kan stryka det från listan. Årets nyårslöfte är att få vår toalett fixad så att det inte läcker från undersidan av "ryggstödet" då man spolar. Förhoppningsvis klaras det nyårslöftet av snabbt, så vi slipper det problemet. 


Vad är dina tankar om nyårslöften? Hur ställer du dig till nyårslöften? Funkar det? Tror du på praktiska, allmänna? Har du nåt själv?

 
 
Linisen

Linisen

16 januari 2014 17:25

Mitt eviga nyårslöfte är att lära mig att knyta en slipsknut, åren går men jag tar aldrig tag i knytandet. Men nu känner jag att dethär är året när det kommer att hända...jag ska lära mig knyta en sjuhelsikes slipsknut :)

Gillar skarpt dina nyårslöften...bra att kombinera nytta med nöje ;)

http://www.liniskaninis.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie

16 januari 2014 19:39

Vilken bra en! Kan Molle? Kan han lära dig? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lindén - 19 november 2020 10:16

Jag hoppas verkligen att ingen efter #metoo missat hur vanligt det tyvärr är med sexuella trakasseri mot kvinnor av män. Förhoppningsvis har vi tagit ett steg närmare att utrota dessa, men tyvärr är det nog långt kvar ännu. När vi nu ändå tar tag i s...

Av Marie Lindén - 19 november 2019 06:53

Jag läste någon gång ett citat som gick ungefär så här: många blir feminister när de får flickor, men man borde bli feminist när man får pojkar. Jag var feminist innan jag fick barn och jag har fått pojkar och fortsatt vara det. Uppvuxen med mest kvi...

Av Marie Lindén - 8 november 2019 15:04

Egentligen är det inte konstigt att en massa me-too-tillfällen händer hela tiden och kvinnojourer behövs för kvinnor som måste få skydd från sina x när man hör på texterna till ”romantiska” låtar eller ser på hur ”kvinnokarlar&rdquo...

Av Marie Lindén - 31 oktober 2019 22:21

Ibland verkar det som att folk tycker det är fritt fram att vara taskiga mot någon bara för att de är lyckade eller tillhör en privilegierad grupp. Till exempel då Alex Shulman i ”Min sanning” ( https://www.svtplay.se/video/23592046/min-s...

Av Marie Lindén - 14 juli 2019 22:34

Anna Ingman skriver i sin ledare i Nya Åland måndagen den 8 juli att forskningsrapporter bör skrivas så att den ”vanliga människan” ska förstå innehållet och locka till läsning så att den når en bred publik. Resonemanget kan kanske verka ...

Ovido - Quiz & Flashcards